Następstwa palenia tytoniu mają wpływ na ograniczenie liczby osób aktywnych zawodowo z powodu przedwczesnej umieralności, udarów mózgu, zawałów serca, chorób naczyń i płuc, nowotworów. Rachunki ekonomiczne pokazują, że koszty społeczne wynikające ze skutków palenia przewyższają istotnie wpływy budżetowe z akcyzy od wyrobów tytoniowych.
W 2006 r. Polska ratyfikowała Ramową Konwencję WHO o Ograniczaniu Użycia Tytoniu. Jednak z powodu nieprecyzyjnych przepisów prawnych i opieszałych działań legislacyjnych w naszym kraju nadal zezwala się na reklamę wyrobów tytoniowych w punktach sprzedaży pod szyldem informacji o produkcie i stosowanie dodatków smakowych do wyrobów tytoniowych. Pomimo ostrzegawczych haseł na paczkach papierosów ich wygląd jest atrakcyjny dla młodych ludzi i kusi do sięgania po tę używkę. Na podpisanie przez ministra zdrowia odpowiedniego rozporządzenia czeka pomysł wprowadzenia ostrzeżeń obrazkowych na paczkach papierosów, co ma silniejsze działanie zniechęcające.
W biurze Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) w Polsce odbyło się niedawno spotkanie w sprawie zmiany przepisów dotyczących reklamy wyrobów tytoniowych oraz wprowadzenia ostrzeżeń obrazkowych na paczkach papierosów. Być może naciski tak potężnej organizacji przyspieszą oczekiwane przez środowiska lekarskie zmiany prawne.