Od 1 grudnia br. w Australii będą obowiązywały jednolite, prozdrowotne opakowania papierosów, zniechęcające do palenia. Nowe australijskie prawo jest w pełni zgodne z Ramową Konwencją WHO na Rzecz Ograniczania Użycia Tytoniu podpisaną przez 175 krajów, w tym przez Polskę.
Atrakcyjny wygląd paczki papierosów ma wpływ na decyzję o rozpoczęciu palenia, zwłaszcza w przypadku młodych ludzi. Opakowania wyrobów tytoniowych są traktowane przez producentów jako element marketingu. Nowe paczki papierosów w Australii będą więc wizualnie nieatrakcyjne. Marka papierosów również nie będzie mogła się wyróżniać. Na oliwkowozielonych opakowaniach zostaną przedstawione zdjęcia, przedstawiające negatywne skutki palenia tytoniu.
W Polsce nadal pali około 9 mln obywateli. Statystycznie, każdego dnia może rozpoczynać palenie nawet 500 młodych ludzi, szczególnie podatnych na reklamę i marketing, w tym atrakcyjny wygląd paczek papierosów. Rok temu organizacje społeczne i medyczne zaproponowały Ministerstwu Zdrowia wprowadzenie istotnych zmian do projektu rozporządzenia w sprawie ostrzeżeń zdrowotnych na opakowaniach wyrobów tytoniowych. Jak dotąd, rząd nie zdecydował się na wprowadzenie tych pomysłów w życie.