Prawdopodobieństwo zachorowania na czerniaka – najgroźniejszy nowotwór złośliwy skóry jest wśród pilotów i personelu pokładowego samolotów pasażerskich dwukrotnie wyższe niż w całej populacji.
Większe ryzyko wynika głównie ze zwiększonej ekspozycji na działanie przenikających przez okna promieni słonecznych. Na wysokości 9–10 kilometrów natężenie promieniowania UV jest dwukrotnie wyższe w porównaniu z poziomem morza. Wprawdzie przez okna samolotu przenika niewielka część promieniowania UVB, uważanego za głównego sprawcę nowotworów skóry, ale badania opublikowane przez US Federal Aviation Administration i dotyczące różnych typów samolotów wykazały, że promieniowanie UVA przenika przeciętnie w 54%.
UVA jest znaczącą, choć często niedocenianą przyczyną uszkodzenia skóry i jej nowotworów. Z tego powodu, w University of California w San Francisco przeanalizowano wyniki 19 badań epidemiologicznych, dotyczących narażenia personelu latającego na czerniaka. Łącznie analiza objęła 266 431 osób. Wcześniejsze prace wykazały, że piloci i personel kabinowy nie opalają się częściej niż reszta populacji, nie korzystają w większym stopniu z solariów ani nie spędzają częściej wakacji w słonecznych krajach.
Jak pokazały wyniki, piloci i personel pokładowy chorują na nowotwory skóry 2,22 raza częściej, a pozostały personel kabinowy – 2,09 raza częściej niż cała populacja. Piloci i personel, którzy zachorowali na czerniaka umierali o 42% częściej w porównaniu z całą populacją. Wskazuje to, wprost że przyczyną częstszych zachorowań na czerniaka jest wpływ promieniowania UV podczas lotu.